Kognitiivinen käyttäytymisterapia

Terapia on tavoite- ja asiakaskeskeistä. Se tarjoaa mahdollisuuden työstää raskaita elämänkokemuksia sekä antaa samalla tilaisuuden harjoitella uusia tai puuttuvia taitoja. Taitopuutokset, laiminlyönnit ja haitalliset oppimistapahtumat aiheuttavat usein ongelmia elämänkaaren eri vaiheissa. Erityisen haastavaa on, jos kasvuvaiheessa lapsi joutuu elämään epäsuotuisassa ympäristössä. Tuolloin lapsi ei saa tarpeisiinsa oikeanlaista tai riittävää vastetta eikä hän opi tarpeellisia elämäntaitoja. Tämän seurauksena hän saattaa ajautua vaikeuksiin muissa myöhemmissä vuorovaikutussuhteissa. Turvallisessa terapiasuhteessa työstetään vaikeita kokemuksia ja harjoitellaan niitä taitoja, joiden oppiminen on jäänyt liian vähäiseksi.

Kognitiivinen käyttäytymisterapian lähestymistavan mukaan kaikki inhimillinen toiminta ilmentää ympäristön ja yksilön välistä vuorovaikutusta. Ajatukset, tunteet, kehon reaktiot ja käyttäytyminen vaikuttavat toisiinsa. Automaattisen tulkinnan uudelleen jäsennys saattaa muuttaa koko ajatuksen prosessointiketjua, minkä seurauksena käyttäytymisketju muuttuu toimivammaksi. Tämä vaatii harjoittelua ennen, kun se voi yleistyä tavalliseen arkeen. Esimerkiksi tunnesäätelytaitojen kehittyminen vähentää vuorovaikutuksessa ilmeneviä ristiriitoja. Ne ovat usein ainakin osatekijöitä ahdistuksen ja masennuksen taustalla.

Käyttäytymisterapian käyttöalue on laaja. Psyykkisten ongelmien työstämisen lisäksi menetelmiä voidaan hyödyntää mm. neurologisten ja terveyspsykologisten haasteiden hoidossa. Erityisen tehokkaasti on tällä terapiamallilla on saatu tuloksia pelko-, ahdistus- ja masennusoireiden lieventämisessä ja parantamisessa. Myös unihäiriöt, syömishäiriöt ja riippuvuushäiriöt ovat tämän terapiamuodon keskeistä vaikuttamisaluetta. Hyviä hoitotuloksia on saatu lisäksi monella muulla elämänlaatua laskevalla osa-alueella. Kognitiivinen käyttäytymisterapia pohjautuu tieteeteelliseen tutkimukseen ja terapiamenetelmiksi on hyväksytty vain niitä, joilla on osoitettu olevan todellista vaikuttavuutta.

Terapiaistunto kestää 45-90 minuuttia sopimuksen mukaan. Terapiakäyntien määrä vaihtelee yhdestä käynnistä kymmeniin. Oireiden vaikeusaste vaikuttaa psykoterapian kestoon ja käytettävien menetelmien valintaan. Tehokas psykoterapia toteutetaan pääosin kertaviikkoisina tapaamisina, terapian loppupuolella käynnit harvenevat asteittain. Psykoterapeutin rooli on työskentelyssä aktiivinen kuten myös asiakkaan oma rooli. Terapeutti tuo vuorovaikutukseen teoreettisen asiantuntijuutensa ja asiakas on oman elämänsä paras asiantuntija. Näiden asiantuntijuuksien välinen vuorovaikutussuhde kantaa terapiaa ja toipumista eteenpäin. Käyttäytymisterapiassa tehdään usein myös kotitehtäviä. Tavoitteena on saada terapiatunneilla tehdyt ajatusten ja toimintojen uudelleenjäsennykset siirrettyä asiakkaan omaan arkeen. Kotitehtävät eivät ole pakollisia, mutta ne lisäävät terapian tuloksellisuutta.

Kognitiivisen käyttäytymisterapian tehosta on saatu vaikuttavuustutkimuksissa hyvä näyttö niissä ongelmissa, joihin se on tarkoitettu. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki hyötyisivät tästä terapiamallista tai muistakaan terapiamalleista. Terapian lopputulokseen vaikuttavat monet seikat, joista vähäisin ei ole terapeutin ja asiakkaan välisen yhteistyön sujuminen. Siksi psykoterapiaan hakeuduttaessa on tärkeää, että asiakas ja terapeutti kokevat molemmin puolin, että yhteistyö on mahdollista.

Eläinavusteinen kasvun ja kehityksen tuki

Talliympäristössä toimiminen edistää toimintakykyä ja vahvistaa itsetuntoa. Konkreettinen tekeminen hevosten kanssa tukee keskittymiskykyä ja toiminnanohjauksen taitoja. Taitojen kehittyminen vahvistaa itsetuntoa ja edistää kykyä toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa. Hevosten kanssa toimiminen tarjoaa hyvän alustan sosiaaliseen vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa, sillä toiminnan keskiössä on hevonen. Talli tarjoaa turvallisen ja toiminnallisuuteen perustuvan ympäristön tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymiselle.

Hevoset ovat tunneälykkäitä eläimiä. Hevonen vaikuttaa ihmisen fyysiseen ja emotionaaliseen hyvinvointiin. Hevosen ja ihmisen välillä vallitsee vahva vuorovaikutuksen tila. Hevosen kanssa vuorovaikuttamisen kautta voidaan harjoitella läsnäoloa sekä omiin tunteisiin ja ajatuksiin koskettumista, silloinkin kun se on ihmisten kanssa haastavaa. Näin voidaan havainnoida oman toiminnan taustalla olevia tekijöitä ja lähteä harjoittelemaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja.

Yksilöllistä palvelua

Tuen sisältö suunnitellaan yksilöllisesti lapsen tai nuoren tuen tarpeiden mukaan. Toiminta voi sisältää:

  • Hevosen hoitamista
  • Ratsastamista
  • Hevosen maasta käsittelyä
  • Tallin sosiaaliseen toimintaympäristöön tutustumista
  • Talliympäristöön liittyvää rakentamista ja korjausta

Palvelun hinta määräytyy tuen tarpeiden mukaan.

Ammattilaisen ohjauksessa

Tupsujalka-palvelut tuottaa erityisluokanopettaja Anna-Elina Nurmi. Opiskelen ratsastuspalveluiden tuottajaksi. Työskentelen vaativaa erityistä tukea tarjoavassa erityiskoulussa. Minulla on pitkä hevosharrastustausta. Työni ja opiskeluni kautta olen perehtynyt lasten- ja nuorten tunne-elämän ja oppimisen haasteisiin. Tarjoan kasvun ja oppimisen tukea hevostoiminnan avulla. Toiminta on suunnattu erityisesti lapsille ja nuorille, joilla on haasteita jaksaa arjessa.